Waarom ontvang ik de mail met de vragenlijst?

Werkgevers kunnen bij het aannemen van nieuwe medewerkers in aanmerking komen
voor financiële tegemoetkomingen. Om te onderzoeken of er recht is op een van deze
tegemoetkomingen ontvangt elke nieuwe medewerker een lijst met vragen over het
arbeids- en uitkeringsverleden. OAZ ondersteunt jouw werkgever hierin en bekijkt
middels de vragenlijst of er aanspraak kan worden gemaakt op een tegemoetkoming.

De vragenlijst

Op basis van de antwoorden die je geeft in de vragenlijst wordt er gekeken of je
werkgever aanspraak kan maken op het loonkostenvoordeel en de no-riskpolis.
Deze financiële tegemoetkomingen zijn een voordeel voor de werkgever. Dit
heeft geen invloed op jouw salaris en/of uitkering(en).

Hieronder lichten we toe wat het loonkostenvoordeel en de no-riskpolis is,
wat de werkgever moet doen om deze tegemoetkomingen aan te vragen
en welke acties we van jou vragen.

Heb je vragen over de vragenlijst of machtiging?
Neem dan gerust contact met ons op via mijnoaz@oaz.nl of bel 088 5600 700.

Heb je een vraag over het invullen van de vragenlijst? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Veelgestelde vragen

Wat is het loonkostenvoordeel?

Het loonkostenvoordeel (hierna: LKV) is een financiële tegemoetkoming voor werkgevers die medewerkers in dienst
nemen of houden die binnen specifieke doelgroepen vallen. Deze
doelgroepen zijn:

  • Oudere medewerker (56+) met een uitkering
  • Medewerker met een arbeidsbeperking
  • Medewerker uit de doelgroep ‘banenafspraak en scholingsbelemmerden’
  • Medewerker met een arbeidsbeperking die herplaatst wordt.

Val jij onder een van de bovenstaande doelgroepen?
Dan heeft jouw werkgever mogelijk recht op het LKV.

Wat is de no-riskpolis?

Wanneer je valt onder een van de doelgroepen van het loonkostenvoordeel, dan kan je werkgever vaak ook aanspraak maken op de no-riskpolis. Val jij onder de no-riskpolis en word je ziek? Dan krijgt je werkgever het doorbetaalde loon gedeeltelijk of volledig vergoed van het UWV.

Wat moet mijn werkgever doen om het LKV aan te vragen?

Voor het aanvragen van LKV dient binnen drie maanden na jouw
indiensttreding een doelgroepverklaring te worden opgevraagd
bij het UWV. De termijn van drie maanden is belangrijk, omdat
na deze drie maanden het recht op LKV vervalt.
Te laat is dus écht te laat.

Waarom wordt mij gevraagd om een machtiging te ondertekenen?

OAZ is door je werkgever gevraagd om de aanvragen van de doelgroepverklaringen te verzorgen. Dit betekent dat wij namens
jouw werkgever de doelgroepverklaringen opvragen bij het UWV of de gemeente. Bij het opvragen van de doelgroepverklaring hebben wij wel jouw toestemming nodig. Deze toestemming geef je af door de machtiging te ondertekenen.

Wat moet ik doen?

Wij vragen je om de vragenlijst naar waarheid in te vullen. Als op basis van de door jou gegeven antwoorden blijkt dat er recht is op het LKV of de no-riskpolis, dan ontvang je na het invullen van de vragenlijst een machtiging.

Deze machtiging kun je digitaal ondertekenen, wij vragen je dan ook om dit te doen. Na het ondertekenen van de machtiging ontvang je een kopie hiervan per e-mail. OAZ neemt vervolgens de aanvraag voor de doelgroepverklaring in behandeling.