Wat is de No-Riskpolis?
Heb je medewerkers in dienst met een arbeidsbeperking of uit de doelgroep banenafspraak? Dan kan je als werkgever aanspraak maken op de no-riskpolis. De no-riskpolis is een looncompensatie dat geheel of gedeeltelijk het loon compenseert dat je als werkgever moet doorbetalen bij ziekte van een medewerker.
Hoe kom je erachter of je recht hebt op no-risk?
Als werkgever kun je alleen beroep doen op de no-riskpolis voor een medewerker als je weet dat hij of zij hiervoor in aanmerking komt. Dit klinkt logisch, maar blijkt nog steeds een flinke uitdaging. Zeker nu een groot deel van Nederland thuis werkt is het signaleren en registreren van ziekteverzuim ingewikkelder dan normaal.
Onze tip: vraag bij iedere medewerker na of hij of zij in de no-risk doelgroep valt. Vanaf twee maanden na indiensttreding is de medewerker verplicht deze vraag te beantwoorden. Is je medewerker hier niet zeker van? Controleer dan het werkgeversportaal van het UWV.


No-riskpolis aanvragen
Wordt een medewerker ziek die onder de no-riskpolis valt? Dan geef je bij de ziekmelding aan het UWV ook door dat de medewerker onder de no-risk valt. Het UWV beoordeelt vervolgens of de medewerker voldoet aan de gestelde voorwaarden voor de doelgroep van no-risk.
Het laatste nieuws over no-risk:
Hoe ga je om met hoog ziekteverzuim?
Het verzuimpercentage was afgelopen kwartaal op het hoogste niveau sinds 18 jaar. In het kader van de no-riskpolis zeker iets om rekening mee te houden. Hoe ga je om met hoog ziekteverzuim en waar heb je als werkgever recht op?
Onze specialist no-risk Elena Maranus licht het toe.
De no-risk verlengen, hoe pak je dat aan?
De no-riskpolis is een looncompensatie dat enkel aangevraagd kan worden als je weet dat de betreffende medewerker hiervoor in aanmerking komt, dit blijkt in de praktijk een flinke uitdaging. In sommige situaties is het mogelijk om de no-risk voor een medewerker te verlengen met 5 jaar. Onze Specialist no-risk Elena Maranus licht je toe hoe je deze verlenging aanvraagt.
Veelgestelde vragen over de no-riskpolis.
Neem een kijkje bij onze FAQ over de no-riskpolis.
Voor wie geld de no-riskpolis, wat zijn de voordelen van de no-riskpolis en hoe kom ik erachter of mijn medewerker onder de no-risk valt? Op deze en andere veelgestelde vragen geven onze specialisten antwoord.
OAZ ontzorgt
Gaan wij voor jou aan de slag? Ons vast team van HR-specialisten ontzorgt je bij de signalering, verwerking en afwikkeling van alle financiële steunmaatregelen die er zijn voor het in dienst nemen en/of houden van medewerkers met een bijzondere status. Via ons online portal MijnOAZ heb je te allen tijde inzicht in de voortgang van onze werkzaamheden jouw persoonlijke online dashboard.
We controleren de toepassing van de no-riskpolis in jouw administratie en in het UWV werkgeversportaal. Zijn er ziekmeldingen gemist? Dan beoordelen en adviseren we over de vervolgstappen. Wij zien bijvoorbeeld dat als een ziekmelding niet tijdig is doorgegeven, dit vanwege een mogelijke boete niet altijd alsnog gebeurt. Vaak is dit wel lonend. Onze HR-specialisten zorgen ervoor dat je deze toepassing wel optimaal benut!
Factsheet No-Riskcheck
Met de No-Riskcheck weet je precies waar je aan toe bent.
Met de No-Riskcheck heb je snel in beeld of de no-riskpolis binnen jouw organisatie goed wordt benut en hoe je gemiste no-risk alsnog kunt claimen. Hoe pakken wij dit aan? In onze factsheet lichten we onze werkwijze in 4 stappen aan je toe.
Accountmanager
Een van onze accountmanagers komt bij je langs voor de eerste afspraak. Hierin bespreken we de mogelijkheden voor je organisatie op het gebied van de no-risk. Daarnaast bespreken zij steeds de ontwikkelingen en voortgang.

Specialist no-risk
De specialist behandeld de opgehaalde informatie en analyseert de mogelijkheden en risico’s voor je organisatie.


Consultant
Onze consultant komt periodiek langs om alle nodige informatie op te halen en te verwerken voor een optimaal resultaat.
Hoe zorg je dat die onzichtbare beloning van goed werkgeverschap
toch zichtbaar wordt?
In onze whitepaper gaan we in op de instroom van (nieuwe) medewerkers
en de financiële voordelen die je hieruit kunt halen: van het aannemen en
inwerken tot het behouden van medewerkers.
In het whitepaper behandelen we:
- Het onboarding proces;
- De toepassing van de regelingen LKV en LIV;
- De no-riskpolis bij ziekte;
- Op welke uitzonderingen moet je letten?
Onze HR Specialisten
Mariska van der Veeken
Administrateur
Jurgen Brouwers
Operationeel Manager
Berend Brouwer
Consultant
Thom van den Bos
Consultant
Zaura Corré
HR Manager
Gina de Winter
Adviseur Instroom
Loes Beukers
Manager Sociale Zekerheid
Anastasiya de Vaal
Specialist Regresrecht
Rik Hartman
Functioneel Beheerder
Carina Holmes
Specialist Sociale Zekerheid
Amber de Grouw
Medewerker Backoffice
Joey Burggraeve
Commercieel Manager
Juli Ridderbos
Adviseur Opleidingen
Rosita Tanasale
Specialist Instroom - WW-premie
Marian Balkenende
Medewerker Backoffice
Bram Bloemen
Teammanager Instroom
Mariëlle Ensing
Medewerker Backoffice
Elena Maranus
Specialist Instroom - No Risk
Roel Willemse
Compliance Manager
Sasja de Boer
Medewerker Backoffice
Alinda Mastenbroek
Teammanager Ontwikkeling & Projecten
Fleur Mes
Consultant
Jelmer Snoek
Commercieel Medewerker
Danny van Loon
Accountmanager
Dzeneta Skobalj
Accountmanager
Lisette de Jong
Manager Bedrijfsvoering
Wendy Duysserinck
Specialist Sociale Zekerheid
Petra Roosberg
Adviseur Sociale Zekerheid
Elisabeth Tuppert
Consultant
Gladys Hoever
Adviseur Instroom
Petra Bon
Commercieel Medewerker
Bart van de Velde
Trainee
Ellemarie Slabbekoorn
Adviseur Opleidingen
Chaïmae Ettalhaoui
Adviseur Opleidingen
Alex Veldkamp
Accountmanager
Thomas Pillen
Productmanager
Denise van Goudswaard
Teammanager Consultants
Nicole Lekkerkerk
Adviseur Opleidingen
Laura Musters
Medewerker Bedrijfsvoering
Aline van der Laak
Adviseur Opleidingen
Voor wie geldt de no-riskpolis?
De no-riskpolis geldt voor mensen die voor een deel arbeidsongeschikt zijn, een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt of onder de banenafspraak vallen en vermeld staan in het doelgroepregister.
Wat zijn de voordelen van de no-riskpolis?
Tijdens ziekte van de medewerker die voor deze polis in aanmerking komt worden de loonlasten voor 70 tot 100% vergoed door het UWV, afhankelijk van wat in de CAO staat vermeld.
Ook worden schadelasten van de medewerker met een Ziektewet- of WGA-uitkering niet aan de werkgever toegerekend middels de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas.
Hoe kom ik erachter welke medewerkers er onder de no-riskpolis vallen?
De nieuwe medewerker dient dit na 2 maanden, wanneer dit hem of haar gevraagd wordt, te melden. De medewerker is verplicht hierop te antwoorden. Maar hoeft niet de reden aan te geven. Ook het werkgeversportaal geeft hierover informatie.
Wanneer vraag ik de no-riskpolis aan?
Op het moment dat de medewerker ziek wordt, geef je de ziekmelding door aan het UWV en daarbij meld je dat de medewerker onder de no-riskpolis valt.
Wanneer meld ik de medewerker ziek?
Wordt de medewerker ziek, geef dit dan binnen zes weken door aan het UWV. Deze ziekmelding kan online via Digipoort of de Verzuimmelder. Geef je de ziekmelding na 6 weken door, dan riskeer je een boete.
Welke consequentie is er verbonden aan het te laat doorgeven van een ziekmelding?
Geef je de ziekmelding, later dan zes weken na de eerste ziektedag door, dan kan het UWV een boete opleggen. Deze boete kan oplopen tot maximaal 455 euro.
Hoe lang valt de medewerker onder de no-riskpolis?
Dit is afhankelijk van de reden waarom de medewerker hiervoor in aanmerking komt. Er zijn twee mogelijkheden: tot vijf jaar na indiensttreding of WIA-toekenning of tot einde dienstverband.
Kan ik in bezwaar tegen een no-risk afwijzing?
Ja, je kan zowel telefonisch als schriftelijk in bezwaar gaan tegen een afwijzing. Wij ervaren dat een telefoontje naar het UWV vaak al veel kan oplossen en leidt tot een herbeoordeling van de aanvraag.
Wil je meer informatie over de bezwaarprocedure na een afwijzing van no-risk? Neem dan contact op met onze specialist no-risk Elena Maranus via 088 5600 700 of e-mail info@oaz.nl.