Wat is de no-riskpolis?
Heb je medewerkers in dienst met een arbeidsbeperking of uit de doelgroep banenafspraak? Dan kan je als werkgever aanspraak maken op de no-riskpolis. De no-riskpolis is een looncompensatie die geheel of gedeeltelijk het loon compenseert dat je als werkgever moet doorbetalen bij ziekte van een medewerker.
De signalering en verwerking van de no-risk is een flinke klus. OAZ neemt dit voor je uit handen. Ons team van HR specialisten staat klaar om je te ondersteunen bij alle financiële steunmaatregelen die verbonden zijn aan het in dienst nemen en/of houden van medewerkers met een bijzondere status. Via ons online portal MijnOAZ heb je te allen tijde inzicht in de voortgang van onze werkzaamheden in jouw persoonlijke dashboard.
Wanneer is er sprake van no-risk voor een medewerker?
Als werkgever kun je alleen beroep doen op de no-riskpolis voor een medewerker als je weet dat hij of zij hiervoor in aanmerking komt. Dit klinkt logisch, maar blijkt nog steeds een flinke uitdaging. Zeker nu een groot deel van Nederland hybride werkt is het signaleren en registreren van ziekteverzuim ingewikkelder dan normaal.
De no-riskpolis geldt voor mensen die voor een deel arbeidsongeschikt zijn, een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt óf onder de banenafspraak vallen en vermeld staan in het doelgroepregister.
Door bij iedere nieuwe medewerker na te vragen of deze in de no-risk doelgroep valt kun je een groot deel van de signalering ondervangen. Is de medewerker hier niet zeker van? Controleer dan het werkgeversportaal van het UWV.
De no-risk aanvragen, hoe pak je dat aan?
Wordt een medewerker ziek die onder de no-riskpolis valt? Dan geef je bij de ziekmelding aan het UWV ook door dat de medewerker onder de no-risk valt. Het UWV beoordeelt vervolgens of de medewerker voldoet aan de gestelde voorwaarden voor de doelgroep van no-risk.
Geef de ziekmelding binnen zes weken door aan het UWV. Dit kan via Digipoort of de Verzuimmelder. Wanneer de je ziekmelding na de termijn van zes weken doorgeeft riskeer je een boete.
De no-risk aanvraag afgewezen, wat nu?
Wanneer je het oneens bent met de beslissing van het UWV, kun je zowel schriftelijk als telefonisch in bezwaar gaan. Wij ervaren dat een telefoontje naar het UWV vaak al veel kan oplossen en leidt tot een herbeoordeling van de aanvraag. Onze Specialist no-risk kijkt graag met je mee wat de mogelijkheden zijn in de aanvraag en een eventueel bezwaar.
Het laatste nieuws over de no-riskpolis
No-riskpolis claimen met terugwerkende kracht, wanneer loont dit?
Soms kom je er als werkgever te laat achter dat een zieke medewerker onder de no-riskpolis valt. Kan je dit nog met terugwerkende kracht aanvragen bij het UWV? En wat zijn daar de gevolgen of voordelen van? Is het rendabel om een ziekmelding met terugwerkende kracht aan te vragen en de door het UWV opgelegde boete voor een te late ziekmelding te accepteren? Onze specialist Elena legt uit wat de mogelijkheden en voordelen zijn in verschillende situaties.
Lees meer over de no-risk met terugwerkende kracht
De no-riskpolis verlengen, hoe pak je dat aan?
De no-riskpolis is een looncompensatie dat enkel aangevraagd kan worden als je weet dat de betreffende medewerker hiervoor in aanmerking komt, dit blijkt in de praktijk een flinke uitdaging. In sommige situaties is het mogelijk om de no-risk voor een medewerker te verlengen met 5 jaar. Onze Specialist no-risk Elena licht je toe hoe je deze verlenging aanvraagt.
Wat wij doen
OAZ ontzorgt
Gaan wij voor jou aan de slag? Ons vast team van HR-specialisten ontzorgt je bij de signalering, verwerking en afwikkeling van alle financiële steunmaatregelen die er zijn voor het in dienst nemen en/of houden van medewerkers met een bijzondere status. Via ons online portal MijnOAZ heb je te allen tijde inzicht in de voortgang van onze werkzaamheden jouw persoonlijke online dashboard.
We controleren de toepassing van de no-riskpolis in jouw administratie en in het UWV werkgeversportaal. Zijn er ziekmeldingen gemist? Dan beoordelen en adviseren we over de vervolgstappen. Wij zien bijvoorbeeld dat als een ziekmelding niet tijdig is doorgegeven, dit vanwege een mogelijke boete niet altijd alsnog gebeurt. Vaak is dit wel lonend. Onze HR-specialisten zorgen ervoor dat je deze toepassing wel optimaal benut!
Factsheet No-Riskcheck
Met de no-riskcheck weet je precies waar je aan toe bent.
Met de No-Riskcheck heb je snel in beeld of de no-riskpolis binnen jouw organisatie goed wordt benut en hoe je gemiste no-risk alsnog kunt claimen. Hoe pakken wij dit aan? In onze factsheet lichten we onze werkwijze in vier stappen aan je toe.
Accountmanager
Onze Accountmanager komt bij je langs voor de eerste afspraak. Hierin bespreken we de mogelijkheden voor je organisatie op het gebied van de no-riskpolis. Daarnaast bespreekt de Accountmanager steeds de ontwikkelingen en voortgang.
Specialist no-risk
De Specialist behandeld de opgehaalde informatie en analyseert de mogelijkheden en risico’s voor je organisatie.
Consultant
Onze Consultant komt periodiek langs om alle nodige informatie op te halen en te verwerken voor een optimaal resultaat.
In onze whitepaper gaan we in op de instroom van (nieuwe) medewerkers en de financiële voordelen die je hieruit kunt halen: van het aannemen en inwerken tot het behouden van medewerkers. In het whitepaper behandelen we:
- het onboarding proces;
- de toepassing van het Loonkostenvoordeel;
- de no-riskpolis bij ziekte;
- op welke uitzonderingen moet je letten?
Onze HR Specialisten
Jurgen Brouwers
Directeur
Elisabeth Tuppert
Accountmanager
Esther Niemantsverdriet
Medewerker Backoffice
Dorrit Booij
Consultant
Laetitia Sallent
Consultant
Marian Balkenende
Medewerker Backoffice
Larissa van ‘t Westende
Trainee
Denise van Goudswaard
Operationeel Manager
Sanne Gorsse
HR Adviseur
Joep van Leeuwen
Medewerker Backoffice
Gladys Hoever
Adviseur Instroom
Liesbeth Bouter
Adviseur Opleidingen
Nicole Lekkerkerk
Adviseur Opleidingen
Lieke Bakker
Specialist Stagefonds
Robin Cijsouw
Adviseur Sociale Zekerheid
Joan van Dam
Teammanager Backoffice
Bo Bosschaart
Specialist Instroom
Marvin Timman
Adviseur Instroom
Amber de Grouw
Medewerker Backoffice
Sander Rensen
Medewerker Backoffice
Ward Konijnendijk
Manager Controle, Financiën en Administratie
Karlijn Maas
Medewerker Backoffice
Fleur Mes
Teammanager Consultants
Lindsey Moorman
Teammanager Sociale Zekerheid
Rik Hartman
Functioneel Beheerder
Joey van Tatenhove
Consultant
Robert de Kuijer
Specialist Ontwikkeling en Projecten
Sigrid Back
HR Manager a.i.
Sasja de Boer
Medewerker Backoffice
Nikita Tichelaar
Consultant
Kevin den Braber
Consultant
Rinette van Wessel
Medewerker Backoffice
Laura Musters
Medewerker Bedrijfsvoering
Ilse Verweij
Adviseur Opleidingen
Mariska van der Veeken
Administrateur
Anastasiya de Vaal
Specialist Regresrecht
Zaura Corré
HR Manager
Michelle Meiresonne – de Jonge
Medewerker Backoffice
Elles Peters
Medewerker Backoffice
Jelmer Snoek
Commercieel Medewerker
Voor wie geldt de no-riskpolis?
De no-riskpolis geldt voor mensen die voor een deel arbeidsongeschikt zijn, een kwetsbare positie hebben op de arbeidsmarkt of onder de banenafspraak vallen en vermeld staan in het doelgroepregister.
Wat zijn de voordelen van de no-riskpolis?
Tijdens ziekte van de medewerker die voor deze polis in aanmerking komt worden de loonlasten voor 70 tot 100 procesnt vergoed door het UWV, afhankelijk van wat in de CAO staat vermeld.
Ook worden schadelasten van de medewerker met een Ziektewet- of WGA-uitkering niet aan de werkgever toegerekend middels de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas.
Hoe kom ik erachter welke medewerkers er onder de no-riskpolis vallen?
De nieuwe medewerker dient dit na twee maanden, wanneer dit hem of haar gevraagd wordt, te melden. De medewerker is verplicht hierop te antwoorden. Maar hoeft niet de reden aan te geven. Ook het werkgeversportaal geeft hierover informatie.
Wanneer vraag ik de no-riskpolis aan?
Op het moment dat de medewerker ziek wordt, geef je de ziekmelding door aan het UWV en daarbij meld je dat de medewerker onder de no-riskpolis valt.
Wanneer meld ik de medewerker ziek?
Wordt de medewerker ziek, geef dit dan binnen zes weken door aan het UWV. Deze ziekmelding kan online via Digipoort of de Verzuimmelder. Geef je de ziekmelding na zes weken door, dan riskeer je een boete.
Welke consequentie is er verbonden aan het te laat doorgeven van een ziekmelding?
Geef je de ziekmelding, later dan zes weken na de eerste ziektedag door, dan kan het UWV een boete opleggen. Deze boete kan oplopen tot maximaal 455 euro.
Hoe lang valt de medewerker onder de no-riskpolis?
Dit is afhankelijk van de reden waarom de medewerker hiervoor in aanmerking komt. Er zijn twee mogelijkheden: tot vijf jaar na indiensttreding of WIA-toekenning of tot einde dienstverband.
Kan ik in bezwaar tegen een no-risk afwijzing?
Ja, je kan zowel telefonisch als schriftelijk in bezwaar gaan tegen een afwijzing. Wij ervaren dat een telefoontje naar het UWV vaak al veel kan oplossen en leidt tot een herbeoordeling van de aanvraag.
Wil je meer informatie over de bezwaarprocedure na een afwijzing van no-risk? Neem dan contact op met onze specialist no-risk Elena Maranus via 088 5600 700 of e-mail info@oaz.nl.