Aanvraag Beschikbaarheid-bijdrage; 4 tips om je op weg te helpen

De Beschikbaarheidbijdrage is een subsidieregeling speciaal voor zorgorganisaties met de behoefte medische specialisten op te leiden. Met de regeling wil de overheid specifieke opleidingstrajecten stimuleren, daar waar sprake is van marktverstoring. De GZ psycholoog bijvoorbeeld, hiervan zijn er in Nederland te weinig. Met de Beschikbaarheidbijdrage kunnen zorgorganisaties investeren in deze opleidingstrajecten om zo ook in de toekomst deze specialistische zorg aan te kunnen bieden.

Welke opleidingsplaatsen komen in aanmerking?

Als jouw organisatie erkend is door de registratiecommissie kan je in aanmerking komen voor de Beschikbaarheidbijdrage. De opleidingsplaatsen die in aanmerking komen voor deze subsidie vallen binnen de volgende categorieën:

  • Medische vervolgopleidingen voor functies als GZ psycholoog, gezondheidspsycholoog, psychotherapeut
  • Ziekenhuis opleidingen voor functies als gespecialiseerd verpleegkundige of medisch ondersteunend personeel
  • Bijzondere zorgfuncties als coördinator traumazorg of specialist brandwondenzorg

Aanvraag Beschikbaarheidbijdrage:
de onderbouwing

Wil je aanspraak maken op deze financiële tegemoetkoming en is je organisatie erkend en geregistreerd? Dan dien je naast een uitgebreide aanvraag een flinke administratieve onderbouwing aan te leveren.

Tips!

Graag geven we je de volgende vier tips om je op weg te helpen met de Beschikbaarheidbijdrage.

  • Begin op tijd

De aanloop naar de Beschikbaarheidbijdrage is flink. In januari dien je al concreet te hebben wat je opleidingsplan is voor het jaar erop. In het geval van een grote aanvraag is een strakke tijdsplanning nog belangrijker!

  • Steek energie in opleiden

Door opleiden bouw je HOV op, dit heb je nodig om plaatsen toegewezen te krijgen in het verdeelplan en zo in aanmerking te komen voor de Beschikbaarheidbijdrage.

  • Verzamel kennis

Bij de aanvraag van de Beschikbaarheidbijdrage heb je te maken met veel verschillende organisaties. Door te weten welke organisatie wat doet, rol je makkelijker door je aanvraag en vergroot je je kansen.

  • Je administratieve proces

Zorg dat je je opleidingsadministratie op orde hebt. Bewaar alle documenten in het juiste personeelsdossier. Als je dit administratieve proces strak inricht, bespaar je tijd en voorkom je fouten.

Hulp nodig?

Wil je meer weten over de Beschikbaarheidbijdrage? Neem dan contact op met OAZ via info@oaz.nl of bel direct op nummer 088 5600 700.