Wat is de Beschikbaarheidbijdrage?
De Beschikbaarheidbijdrage is een subsidieregeling waar zorgorganisaties aanspraak op kunnen maken wanneer er in de organisatie (medisch) specialisten worden opgeleid. De regeling heeft als doel om specifieke opleidingstrajecten te stimuleren waar sprake is van marktverstoring. De functie van GZ-psycholoog is hierin een voorbeeld, aan deze specialisten is in Nederland een tekort. Middels Beschikbaarheidbijdrage kunnen zorgorganisaties investeren in deze opleidingstrajecten om ook in de toekomst specialistische zorg aan te kunnen bieden.
OAZ ondersteunt in het hele proces. Van het in beeld brengen van de opleidingsplaatsen, het inrichten van een effectieve projectadministratie tot en met de administratieve eindverantwoording van de subsidieaanvraag.
Wanneer kom je in aanmerking voor Beschikbaarheidbijdrage?
Alleen organisaties die erkend zijn door de registratiecommissie komen in aanmerking voor Beschikbaarheidbijdrage. Voor de toekenning heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een toewijzer aangesteld. Deze stelt vast welke organisaties in aanmerking komen voor een subsidiabele opleidingsplaats. Deze opleidingsplaatsen vallen binnen de volgende categorieën:
- medische vervolgopleidingen voor functies zoals: een GZ-psycholoog, klinisch (neuro)psycholoog en een psychiater;
- ziekenhuisopleidingen voor functies zoals: een gespecialiseerd verpleegkundige en medisch ondersteunend personeel;
- bijzondere zorgfuncties voor functies zoals: coördinator traumazorg en een specialist in brandwondenzorg.
Het subsidiebudget van de Beschikbaarheidbijdrage
De subsidie Beschikbaarheidbijdrage vergoedt het verschil tussen de kosten die een zorgorganisatie maakt voor het opleiden van de opleideling en de opbrengsten die hij of zij genereert middels het leveren van zorg. De hoogte van de vergoeding per opleidingsplaats wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van VWS. Kom je in aanmerking voor deze subsidie, dan is de vergoeding afhankelijk van het aantal uren dat iemand daadwerkelijk in opleiding is. Per opleiding dient daarbij rekening te worden gehouden met een maximum aantal uren per werkweek.
Het is belangrijk om overzicht te houden op de ontwikkeling van de opleidingsplaatsen in jouw organisatie. Zijn er voorschotten vanuit de Beschikbaarheidbijdrage ontvangen, maar is er uiteindelijk minder opgeleid? Dan moet je het verschil terugbetalen.
Een aanvraag indienen, hoe werkt dat?
Het aanvragen van een Beschikbaarheidbijdrage is een complex proces. Zo kan de aanvraag en verantwoording van verschillende subsidiejaren door elkaar lopen. We lichten je hier toe hoe het aanvraagproces verloopt:
- inventarisatie van beschikbare opleidingsplaatsen door opleidingsinstituten;
- uitnodiging om aanvraag in te dienen voor erkende praktijkinstellingen;
- concept toewijzingsvoorstel door de toewijzer naar het ministerie van VWS;
- opstellen van het verdeelplan door het ministerie van VWS;
- ben je als praktijkinstelling opgenomen in het verdeelplan? Dan kun je een aanvraag indienen.
Voorafgaand aan een nieuw subsidiejaar Beschikbaarheidbijdrage dien je de aanvraag in. Voor het subsidiejaar 2025 moet je vóór 1 oktober 2024 de aanvraag hebben geregeld.
Het laatste nieuws over Beschikbaarheidbijdrage
Opgeschoven deadlines Beschikbaarheidbijdrage
De NZa maakte onlangs bekend dat de aankomende deadlines voor de Beschikbaarheidbijdrage worden opgeschoven. Dit geldt zowel voor de vaststellingsbeschikking voor 2023 als de aankomende aanvraagperiode voor 2025.
Opleiden in de Jeugd ggz; subsidie verlengd tot 2027
Het ministerie van VWS heeft bekendgemaakt dat de Subsidieregeling Opleidingen in de Jeugd ggz-instelling met drie jaar is verlengd, tot eind 2027. Ook zijn de subsidiebedragen per opleidingsplek aangepast, waarin rekening is gehouden met de actuele kosten. Subsidie aanvragen voor volgend jaar kan tot 1 oktober 2024!
Wat wij doen
OAZ ontzorgt bij de Beschikbaarheidbijdrage
Gaan wij voor jou aan de slag? Ons vast team van HR-specialisten ontzorgt je in het hele proces. Van het in beeld brengen van de opleidingsplaatsen, het inrichten van een effectieve projectadministratie tot en met de administratieve onderbouwing van de subsidieaanvraag.
Heeft je organisatie niet eerder de Beschikbaarheidbijdrage aangevraagd of ontvangen? Dan maken we samen met jou een actieplan om voor deze subsidie in aanmerking te komen. Wel eerder Beschikbaarheidbijdrage ontvangen? Dan analyseren we de doelgroep en onderzoeken we of alle gegevens bij de betrokken instanties kloppend zijn. Zodra de aanvraag is ingediend zetten we samen met jou alle stappen in het verantwoordingsproces.
Gedurende het jaar wordt je op de hoogte gehouden van de status van jouw aanvraag en nemen we jou de administratie uit handen. Zo kan jij blijven doen waar je goed in bent en investeren in de toekomst van de professionele zorg.
Factsheet Beschikbaarheidbijdrage
De Beschikbaarheidbijdrage; met welke partijen heb je te maken en hoe ga je om met het complexe aanvraagproces? OAZ ontzorgt jou hierin van A tot Z. In onze factsheet lichten we toe hoe we samen met jou de Beschikbaarheidbijdrage voor jouw organisatie realiseren. In vier stappen leggen we onze werkwijze uit.
Accountmanager
Onze Accountmanager komt langs voor een eerste afspraak. Hierin bespreken we de mogelijkheden voor je organisatie op gebied van Beschikbaarheidbijdrage. Daarnaast bespreekt de Accountmanager steeds de ontwikkelingen en voortgang.
Specialist
De Specialist bewaakt de deadlines, verantwoordt de onderbouwing en voert alle acties uit voor een complete en juiste subsidieaanvraag. Ook houd de Specialist alle ontwikkelingen van de subsidieregeling in de gaten en informeert jou over eventuele wijzigingen.
Onze HR Specialisten
Rinette van Wessel
Medewerker Backoffice
Sander Rensen
Medewerker Backoffice
Robin Cijsouw
Adviseur Sociale Zekerheid
Anastasiya de Vaal
Specialist Regresrecht
Gina de Winter
Adviseur Instroom
Nikita Tichelaar
Consultant
Esther Niemantsverdriet
Medewerker Backoffice
Monique Hilhorst
Adviseur Opleidingen
Kevin den Braber
Consultant
Larissa van ‘t Westende
Trainee
Chaïmae Ettalhaoui
Adviseur Opleidingen
Kim van Vlierden
Medewerker Backoffice
Remco Adriaanse
Medewerker Backoffice
Petra Bon
Commercieel Medewerker
Gladys Hoever
Adviseur Instroom
Juli Ridderbos
Adviseur Opleidingen
Nicole Lekkerkerk
Adviseur Opleidingen
Laetitia Sallent
Consultant
Judith Snoeck
Consultant
Bart van de Velde
Adviseur Ontwikkeling en Projecten
Kan je als nieuw erkende praktijkopleidingsinstelling ook een aanvraag indienen?
Ja, jaarlijks wordt 1% van het aantal toe te wijzen plaatsen per opleiding verdeeld onder de nieuw erkende praktijkopleidingsinstellingen. Per nieuw erkende instelling wordt maximaal één plaats toegekend voor vier jaar. Zo heeft de instelling de gelegenheid om een historisch opleidingsvolume (HOV) op te bouwen.
Wat is het historisch opleidingsvolume (HOV)?
Het HOV omvat de in het verleden gepleegde opleidingsinspanning van de zorgorganisatie. De totaal gerealiseerde opleidingscapaciteit in maanden per zorgorganisatie per opleiding is hier de basis. Bij de toewijzing van Beschikbaarheidbijdrage wordt rekening gehouden met het HOV zolang de zorgorganisatie als praktijkopleider erkend is.
Wat is het verschil tussen een instroom –en doorstroomplaats?
Ieder jaar wordt middels het verdeelplan bekend gemaakt hoeveel instroomplekken een praktijkinstelling krijgt. Op basis hiervan kan de praktijkinstellingen de startende opleideling aan de beschikbare instroomplek koppelen.
In tegenstelling tot een instroomplaats is een doorstroomplaats gekoppeld aan een specifieke opleideling. Als deze opleideling een overstap maakt naar een andere praktijkinstelling en de opleiding doorzet, dan neemt deze de doorstroomplaats mee.
Er zijn hier een aantal uitzonderlijke situaties. Neem contact met ons op via 088 5600 700 of info@oaz.nl voor meer informatie.
Welke opleidingen komen in aanmerking voor beschikbaarheidbijdrage?
Subsidiabele opleidingsplaatsen vallen binnen de volgende categorieën:
1. medische vervolgopleidingen, zoals de opleiding tot GZ-psycholoog, klinisch (neuro)psycholoog en psychiater;
2. ziekenhuisopleidingen, zoals de opleiding tot gespecialiseerd verpleegkundige en medisch ondersteunend personeel;
3. bijzondere zorgfuncties, zoals de opleiding tot coördinator traumazorg en specialist in brandwondenzorg.
Komen instelling in de jeugd ggz in aanmerking voor de Beschikbaarheidbijdrage?
Nee, jeugd ggz-instellingen vallen onder de Jeugdwet en komen niet in aanmerking voor de beschikbaarheidbijdrage. Voor deze organisaties bestaat de subsidieregeling Opleidingen in een Jeugd ggz-instelling 2023-2024. DUS-I voert deze subsidieregeling uit. OAZ kan ook ondersteuning bieden bij een aanvraag voor de subsidieregeling Opleidingen in een Jeugd ggz-instelling 2023-2024.
Jeugd ggz-instellingen komen in aanmerking voor subsidie voor de opleiding tot:
- Gezondheidszorg psycholoog;
- Psychiater;
- Psychotherapeut;
- Klinisch psycholoog;
- Klinisch neuropsycholoog;
- Verpleegkundig specialist ggz.
Waar moet je aan voldoen om een aanvraag in te kunnen dienen?
Voordat je een aanvraag kunt doen moet je in ieder geval ervoor zorgen dat:
- je door de registratiecommissie wordt erkend als praktijkopleidingsinstelling;
- je praktijkinstelling opleidingsplaatsen zijn toegewezen in het verdeelplan;
- je de opleidelingen hebt geregistreerd en de administratieve onderbouwing op orde hebt.
Wanneer kan je Beschikbaarheidbijdrage aanvragen?
Per subsidiejaar zijn twee aanvraagmomenten voor Beschikbaarheidbijdrage. Één voor de verlening en één voor de vaststelling van het definitieve subsidiebedrag. De aanvraag voor de verlening dien je vóór 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het betreffende subsidiejaar in. De aanvraag voor de vaststelling dien je vóór 1 juni na afloop van het subsidiejaar in.
Kom je voor meerdere subsidiejaren in aanmerking voor een Beschikbaarheidbijdrage, dan lopen de deadlines voor de subsidiejaren door elkaar. Neem contact met ons op via 088 5600 700 of info@oaz.nl voor meer informatie.
Welke partijen zijn er betrokken bij het toewijzingsproces?
1. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Het ministerie van VWS is verantwoordelijk voor de subsidieregeling Beschikbaarheidbijdrage. Het ministerie bepaalt jaarlijks het aantal subsidiabele opleidingsplaatsen, stelt de spelregels voor het toewijzingsproces vast en publiceert het verdeelplan.
2. Capaciteitsorgaan
Het Capaciteitsorgaan adviseert het ministerie van VWS over de benodigde aantallen aan opleidingsplaatsen voor de (medisch) specialisten.
3. Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
Een aanvraag Beschikbaarheidbijdrage dien je in bij de NZa. Verder is de NZa samen met TOP opleidingsplaatsen verantwoordelijk voor het toewijzingsproces van de opleidingsplaatsen.
4. Zorginstituut Nederland (ZiN)
ZiN verzorgt namens de NZa de uitbetaling van voorschotten en definitieve subsidie na afloop van het subsidiejaar.
5. TOP opleidingsplaatsen
TOP opleidingsplaatsen inventariseert de behoefte aan opleidingsplaatsen bij de zorgorganisaties die hiervoor in aanmerking komen. In samenwerking met de NZa is TOP opleidingsplaatsen verantwoordelijk voor het toewijzingsproces van de opleidingsplaatsen.
6. Registratiecommissie
De registratiecommissie geeft erkenning af voor het opleiden en registreert de inhoudelijke aspecten van de opleiding. Het hangt af van het soort opleiding bij welke registratiecommissie de opleideling moet registreren.
7. Toewijzer
Een toewijzer beoordeelt en bepaalt hoeveel opleidingsplaatsen de praktijkopleidingsinstelling krijgt. Het hangt af van het soort opleiding bij welke toewijzer de praktijkinstelling terecht kan.
Waar is de hoogte van het subsidiebedrag op gebaseerd?
De subsidie Beschikbaarheidbijdrage vergoedt het verschil tussen de kosten die een zorgorganisatie maakt voor het opleiden van de opleideling en de opbrengsten die hij of zij genereert middels het leveren van zorg.