Recht op LKV bij overname, fusie of overgang van onderneming 

Als jouw organisatie te maken krijgt met een overname, fusie of overgang van onderneming, verandert er vaak veel op het gebied van personeel. Dat brengt de nodige drukte met zich mee voor het HR-team. Maar wist je dat zo’n verandering ook gevolgen kan hebben voor het recht op Loonkostenvoordelen (LKV)? Als je hier niet scherp op bent, kun je waardevolle voordelen mislopen. 

Wat is LKV ook alweer?  

Het LKV is een jaarlijkse tegemoetkoming van UWV voor werkgevers die medewerkers in dienst nemen die vallen binnen een bepaalde doelgroep, zoals oudere werknemers, mensen met een arbeidsbeperking of mensen uit de banenafspraak. De regeling is bedoeld om de kans op werk voor deze groepen te vergroten. 

LKV meenemen bij fusie of overname 

Bij een fusie of overname geldt het principe van overgang van onderneming. Dit betekent dat de rechten en plichten van de medewerkers automatisch overgaan naar de nieuwe werkgever. Ook het recht op LKV kan mee overgaan, maar alleen als je:  

  • dit goed vastlegt in de loonadministratie;  
  • en over een geldige doelgroepverklaring LKV beschikt. 

Wat moet je doen?  

Zorg dat de doelgroepverklaring van de overgenomen medewerker wordt opgenomen in de administratie van de nieuwe werkgever. Registreer daarnaast het LKV voor deze medewerkers correct in de loonaangifte. Doe je dat niet, dan loop je het voordeel mis. 

Controleer de beschikkingen  

Naast een zorgvuldige administratie is het essentieel om zowel de voorlopige als de definitieve Wtl-beschikking van het LKV te controleren. Staan alle medewerkers erop? En kloppen de periodes?  

Want wat blijkt? In de definitieve beschikking Wtl 2024 wordt het LKV niet standaard toegekend voor medewerkers bij een overname of fusie, ondanks een correcte registratie en volledige doelgroepverklaring. Controleer dus of dit ook bij jouw organisatie speelt. Zo ja, dien binnen 6 weken bezwaar in. 

Haal het maximale uit de beschikbare voordelen 

OAZ ondersteunt organisaties bij het signaleren en optimaliseren van het LKV, ook in complexe situaties zoals overnames. We helpen je bij het verzamelen van juiste gegevens en voeren nauwkeurige controles uit. In bepaalde gevallen kunnen we gemiste voordelen alsnog voor je regelen. Zo kun jij je focussen op de integratie van je nieuwe medewerkers, terwijl wij je ontzorgen op het gebied van loonkostenvoordelen. 

Ben je betrokken bij een overname of fusie? En benieuwd naar wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via info@oaz.nl of bel 088 5600 700. We kijken graag met je mee naar de mogelijkheden voor LKV en andere financiële voordelen binnen jouw organisatie.