Ziekte na kort dienstverband, 12 jaar financiële nasleep… of toch niet?
Wanneer een medewerker ziek uitvalt en (deels) arbeidsongeschikt raakt, kunnen de kosten voor werkgevers jarenlang doorlopen. In sommige gevallen zelfs tot 12 jaar na de eerste ziekmelding. Onze dienstverlening voor Uitzendorganisatie Agros laat zien dat het ook anders kan. Door de schadelast actief te monitoren en tijdig bij te sturen, kon deze organisatie in een periode van 8 jaar bijna een half miljoen euro besparen binnen één casus.
Waarom is een werkgever tot 12 jaar vanaf ziekte nog verantwoordelijk?
Elke werkgever betaalt een Whk-premie (Werkhervattingskas) aan de Belastingdienst, tenzij er is gekozen voor eigenrisicodragen. Met deze premie financiert het UWV uitkeringen voor zieke (ex-)medewerkers. Na 104 weken loondoorbetaling of Ziektewet volgt vaak een WGA-uitkering. Die WGA-kosten kunnen vervolgens nog maximaal tien jaar aan de (ex-)werkgever worden toegerekend via de Whk-premie.
WGA betekent niet altijd 10 jaar betalen
Na twee jaar ziekte volgt een WIA beoordeling waarbij de verzekeringsarts, en soms ook een arbeidsdeskundige, de situatie heeft beoordeelt. Op basis daarvan wordt een eventuele WGA- of IVA-uitkering vastgesteld. Bij een WGA-uitkering is het goed om deze te blijven volgen, want die beslissing staat niet voor eeuwig vast.
Twee belangrijke scenario’s:
1. (Gedeeltelijk) herstel
Een herbeoordeling kan leiden tot een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse of zelfs tot volledige herstelde inzetbaarheid. Voor werkgevers kan dit minder of geen toerekening van de WGA-uitkering meer betekenen. Let er wel op dat een herbeoordeling ook ongunstig kan uitvallen. Dossiers zorgvuldig analyseren en goed onderbouwen is cruciaal.
2. Duurzaam en volledig arbeidsongeschikt (IVA)
Blijkt dat herstel op langere termijn onwaarschijnlijk is, dan kan een lopende WGA worden omgezet naar een IVA-uitkering. In dat geval vervalt de doorbelasting aan de (ex-)werkgever. Ook hiervoor is een herbeoordeling nodig.
Afschaffing IVA
Het ministerie van SZW wil de IVA- en WGA-vervolguitkering afschaffen en overstappen op één WIA-regeling. In dit nieuwe stelsel krijgen mensen een loonaanvullingsuitkering, waarvan de hoogte afhangt van hun inkomen, maar altijd hoger is dan de huidige vervolguitkering. Je leest hier meer over de voorgestelde wijzigingen in het arbeidsongeschiktheidsstelsel door commissie OCTAS.
Case: zo houdt Agros regie op de schadelast
In de uitzendbranche treden medewerkers vaak snel na de ziekmelding uit dienst, onder andere door de vele tijdelijke contracten. Om dan niet onnodig voor een schadelast te betalen, is het belangrijk om zieke ex-medewerkers niet uit het oog te verliezen en de ontwikkelingen in het herstel te blijven volgen.
“Wij houden actief contact met zieke ex-medewerkers en volgen hun herstel. Voor het aanvragen van herbeoordelingen en het opstellen van bezwaarschriften zochten we expertise. Daarom hebben we OAZ ingeschakeld,” vertelt René Vet, directeur van Agros.
Voor een aantal ex-medewerkers van Agros, met dienstverbanden variërend van ongeveer 50 tot 250 dagen, heeft OAZ herbeoordelingen aangevraagd. Zij stonden geregistreerd in de klasse 80–100% arbeidsongeschikt, terwijl in werkelijkheid sprake was van een duurzame situatie. In meerdere dossiers was bezwaar nodig om UWV daarvan te overtuigen. Zonder ingrijpen zouden deze WGA-kosten nog ruim acht jaar doorlopen, bij elkaar opgeteld goed voor circa 500.000 euro aan toekomstige lasten.
“De impact voor werkgevers is enorm. OAZ rekent in elk dossier verschillende scenario’s door. Bovendien ervaren we dat medewerkers het waarderen dat re-integratie actief wordt gemonitord en zo nodig wordt bijgestuurd. Het gaat erom een status te bepalen die recht doet aan iemands situatie, dat voelt voor iedereen eerlijk,” aldus René Vet.
Herbeoordelen vraagt om stevige onderbouwing
Zie je ontwikkelingen in een dossier (of juist lange tijd niet), dan kan een herbeoordeling een goede stap zijn. Er zijn protocollen en wettelijke kaders die richting geven aan wanneer en hoe herbeoordelingen plaatsvinden. In de praktijk is UWV echter zwaar belast en is er schaarste aan verzekeringsartsen. Hierdoor worden aanvragen strenger geselecteerd en een gedegen onderbouwing is noodzakelijk. Medische gegevens spelen daarbij vaak een sleutelrol, gegevens die je als werkgever vanwege privacy niet vanzelf krijgt. Samenwerking met een professionele rechtshulpverlener is daarom onmisbaar.
De rol van een professioneel rechtshulpverlener
Een rechtshulpverlener kan, binnen de privacykaders, dieper inzicht krijgen in het dossier. Die informatie wordt niet met de werkgever gedeeld, maar maakt het wel mogelijk om het juiste moment voor een vervolgactie te bepalen en een stevige motivatie richting UWV te formuleren. Denk aan:
- het kiezen tussen bezwaar, beroep of herbeoordeling;
- het onderbouwen van duurzame situatie (IVA) vs. herstel (lagere klasse);
- het kwantificeren van scenario’s en impact op de Whk-lasten.
Sparren over uw dossiers?
OAZ is professioneel rechtshulpverlener en heeft ruime ervaring met herbeoordelingen, bezwaarschriften en (succesvolle) beroepsprocedures. Wilt u weten of al uw zieke (ex-)medewerkers nog goed in beeld zijn en of er relevante ontwikkelingen spelen? Neem contact op met OAZ via info@oaz.nl of 088 5600 700. We denken graag met u mee.

Download de Whitepaper Sociale Zekerheid
Ontdek hoe je meer grip krijgt en kunt besparen op jouw sociale premies.
