De Wulverhorst: specialist in het gewone

Toen Joyce Jacobs vier jaar geleden aantrad als bestuurder van woon- en zorgcentrum De Wulverhorst in Oudewater, was dit het startsein voor een nieuwe strategie. Een duidelijke koers, een 5-jarenplan met elk jaar een nieuw thema. Een belangrijk onderdeel van deze nieuwe strategie is het personeel. Voor alle medewerkers is persoonlijke aandacht, dit vraagt veel van een organisatie. Hierom is De Wulverhorst een samenwerking aangegaan met OAZ, zo krijgen alle medewerkers de zorg die ze verdienen.

Iedereen telt

Joyce is een bestuurder die alle lagen van de organisatie heeft gezien. Dit is op een natuurlijke manier gegaan. Van verpleegster tot bestuurder, stap voor stap. Door in de praktijk alle ervaringen op te doen, weet ze als geen ander wat haar medewerkers verlangen en nodig hebben. ‘Iemand komt als mens bij ons binnen, dan kijken we gewoon wat bij hem of haar past’, aldus Joyce. Deze instelling sluit naadloos aan bij het jaarplan van 2021: Iedereen telt.

 

Iemand komt als mens bij ons binnen, dan kijken we gewoon wat bij hem of haar past.

 

 

Van, voor en door Oudewaternaren

De Wulverhorst heeft in de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Toen hotel Broeck in Oudewater werd overgenomen door een aantal lokale ondernemers, werkten er verschillende mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De begeleiding van deze medewerkers kwam bij de Wulverhorst terecht, hierdoor is het aantal medewerkers enorm toegenomen. De medewerkers komen vrijwel allemaal uit de omgeving, dit geldt ook voor de meer dan 200 vrijwilligers. De Wulverhorst is er van, voor en door Oudewaternaren. De overname van de cliënten van het zorghotel, tezamen met het motto ‘Iedereen telt’, heeft ook voor een groei gezorgd in de medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit was een bewuste keus. ‘Door mensen te laten ontwikkelen in een organisatie, vinden ze hun plek. Binnen de gemeente waar ze hun wortels hebben.’

Sociaal en financieel voordeel

De groei van medewerkers uit de doelgroep maakt dat De Wulverhorst ook een flinke stijging zag in het LKV. Toch is financieel voordeel nooit het uitgangspunt geweest voor de zorginstelling. ‘Het vraagt wel veel van de bedrijfscultuur. Onze medewerkers moesten ook wel even wennen aan de nieuwe manier van werken. Maar door intensieve begeleiding en de fantastische samenwerking van de collega’s onderling, gaat het nu erg goed.’ Joyce voegt er aan toe. ‘We vragen ons bij elke medewerker af: Wat past er nu bij jou, zodat je met ons allemaal mee kan.’

 

 


Het vraagt wel veel van de bedrijfscultuur. Onze medewerkers moesten ook wel even wennen aan de nieuwe manier van werken. Maar door intensieve begeleiding en de fantastische samenwerking van de collega’s onderling, gaat het nu erg goed.

 

 

Persoonlijk betrokken

De samenwerking met OAZ omvat verschillende aspecten. ‘OAZ was al onze kennispartner op het gebied van opleidingssubsidies. In het aanvragen van financiële regelingen zijn wij nog niet zo ervaren, maar dan is OAZ er om op terug te vallen.’ Joyce beschrijft de constructie als een win-win situatie. ‘We voelen ons persoonlijk betrokken bij al onze medewerkers, we willen het beste voor hen. OAZ denkt mee en wat wij niet weten, vullen zij aan. Hier is het financiële voordeel uiteraard van groot belang, maar ook het persoonlijke karakter van de samenwerking en de korte lijnen. Het is snel en makkelijk schakelen en dat is fijn.’

 

We voelen ons persoonlijk betrokken bij al onze medewerkers, we willen het beste voor hen. OAZ denkt mee en wat wij niet weten, vullen zij aan.

 

 

Voor nu en bij eventuele wijzigingen in de toekomst houdt OAZ De Wulverhorst op de hoogte. Zo wordt de Wulverhorst ontzorgt en blijft er optimaal gebruik worden gemaakt van de beschikbare financiële regelingen. ‘Een ideale combinatie van financiële voordelen en sociale kansen voor medewerkers uit onze gemeente.’