Beschikking SO-MSZ subsidie gepubliceerd: 10 belangrijke aandachtpunten 

Na twee keer uitstel heeft het ministerie van VWS begin mei 2025 de beschikkingen afgegeven voor de subsidie Strategisch Opleiden Medisch Specialistische Zorg (SO-MSZ). Dat is goed nieuws, maar het echte werk begint nu pas. Waar moet je als organisatie op letten bij de uitvoering? We zetten de 10 belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

1. De subsidie komt tot 50 procent tegemoet in jouw kosten

De subsidie is een steuntje in de rug, geen volledige vergoeding. Je krijgt maximaal de helft van de opleidingskosten vergoed. De andere helft moet je uit eigen middelen betalen. 

Heeft jouw organisatie 1 miljoen euro aan subsidiabele kosten opgevoerd? Dan ontvang je maximaal 500.000 euro subsidie.

2. Je ontvangt minder subsidie dan je hebt aangevraagd

Het totale budget voor de SO-MSZ 2025 bedraagt ruim 95,7 miljoen euro. Maar omdat er meer aanvragen zijn ingediend dan budget beschikbaar is, is het bedrag naar rato verdeeld.  

3. Voldoe aan de Europese staatssteunregels

De subsidie valt onder de EU-regels voor staatssteun en moet daarom voldoen aan de AGVV-voorwaarden. Let vooral op: 

  • niet (ongeoorloofd) stapelen met andere subsidies; 
  • je organisatie mag niet in financiële problemen verkeren; 
  • de opleiding mag pas starten na de subsidieaanvraag; 
  • de subsidie mag niet in strijd zijn met andere AGVV-bepalingen.

4. Gebruik de SO-MSZ subsidie voor de juiste kosten

De SO-MSZ subsidie mag je besteden aan: 

  • personeelskosten van opleiders en deelnemers (alleen voor opleidingsuren); 
  • reiskosten, accommodatie, materialen, apparatuur; 
  • advieskosten en overhead die rechtstreeks met het project te maken hebben.

5. Geen dubbele financiering of verplichte scholing

Je krijgt geen SO-MSZ subsidie voor: 

  • opleidingen die bekostigd worden door OCW en VWS via de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, een beschikbaarheidbijdrage van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Subsidieregeling stageplaatsen zorg II of de Subsidieregeling opleiding tot advanced nurse practitioner en physician assistant;   
  • opleidingen waarvoor jouw organisatie al subsidie of overheidsbijdrage ontvangt vanuit andere regelingen, zoals SectorplanPlus; 
  • opleidingen die wettelijk verplicht zijn, zoals BIG-herregistratie of BHV.

6. Vertraging in jouw SO-MSZ project? Meld dit direct bij DUS-I

Loopt jouw project vertraging op en blijft daardoor 15 procent of meer van de subsidie onbenut? Dan ben je verplicht om dit tijdig te melden bij DUS-I

7. Bewaar je administratie goed

Houd een administratie bij waaruit het volgende blijkt:  

  • rechten en verplichtingen die voor de subsidievaststelling van belang zijn; 
  • betalingen en ontvangsten; 
  • kosten en opbrengsten. 

Er geldt voor SO-MSZ een bewaarplicht van 10 jaar vanaf de vaststelling van de subsidie. 

8. Verantwoorden na afloop: uiterlijk 3 juni 2026

Na afloop van het project en uiterlijk 31 december 2025 ontvang je een verzoek tot verantwoording van jouw SO-MSZ project. Wat je precies moet aanleveren, hangt af van het subsidiebedrag: 

  • tot 25.000 euro: alleen documenten aanleveren als je wordt geselecteerd voor een steekproef. De benodigde documenten staan vermeld in de beschikking; 
  • 25.000 tot 125.000 euro: een verklaring van de werkelijke kosten en opbrengsten met een toelichting; 
  • vanaf 125.000 euro: een activiteitenverslag en financieel verslag met een controleverklaring van een accountant.

9. Wanneer ontvang je jouw SO-MSZ subsidie?

Dit verschilt per aanvrager. De planning voor jouw organisatie lees je in de beschikking. 

Daarnaast is het goed om te weten dat je de gelden van twee verschillende organisaties ontvangt, namelijk:

  1. 50 procent wordt uitgekeerd door het Ministerie van VWS
  2. de andere 50 procent wordt uitgekeerd door Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

10. Hulp nodig bij de uitvoering?

Twijfel je of jouw opleidingsactiviteiten voldoen? Of heb je nog vragen over de SO-MSZ? OAZ staat voor je klaar. Neem vrijblijvend contact op met onze HR-specialisten via info@oaz.nl of 088 5600 700.