Kun je als werkgever in bezwaar tegen een WGA-beslissing?

Als werkgever kun je te maken krijgen met een langdurig zieke (ex-)medewerker. Na 104 weken loondoorbetaling eindigt de loondoorbetalingsplicht en kan de medewerker in aanmerking komen voor een WGA-uitkering (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten). Dit kan voor jou als werkgever financiële gevolgen hebben, die soms tot wel tien jaar kunnen doorlopen, afhankelijk van je verzekering.

Wat is een WGA-uitkering en wat zijn de gevolgen?

Een WGA-uitkering is bedoeld voor medewerkers die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn verklaard, namelijk voor 35% tot 80%, of volledig (80% tot 100%) maar waarbij herstelperspectief bestaat. Voor de werkgever kunnen kosten flink oplopen: per medewerker kunnen de kosten van de WGA-uitkering jaarlijks tot circa 40.000 euro bedragen. Dit hangt samen met de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van het uitkeringsbedrag.

Een belangrijke factor hierbij is of je als werkgever eigenrisicodrager bent voor de WGA. Als eigenrisicodrager ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van de WGA-uitkering aan je (ex-)medewerker. Dit kan enerzijds financieel voordelig zijn, maar brengt ook veel risico’s en administratieve lasten met zich mee.

Ben je geen eigenrisicodrager? Dan betaalt het UWV de uitkering en verhaalt deze kosten via de Whk-premie (gedifferentieerde premie Werkhervattingskas) op jou als werkgever. In beide gevallen is het belangrijk om de WGA-beslissingen van het UWV zorgvuldig te controleren.

Bezwaar maken tegen een WGA-beslissing

Zowel werkgevers als (ex-)medewerkers kunnen bezwaar maken tegen een WGA-beslissing van het UWV. Dit moet binnen zes weken na ontvangst van de beschikking gebeuren. Het bezwaar kan pro forma worden ingediend, waarmee je het recht op bezwaar behoudt terwijl je nog aanvullende gronden formuleert. Deze aanvullende bezwaargronden moeten binnen vier weken na ontvangst van de bezwaarstukken bij het UWV ingediend worden. Indien gewenst kun je het bezwaar ook intrekken.

Het UWV heeft vanaf de dagtekening van de beslissing dertien weken de tijd om een uitspraak te doen op het bezwaar. Indien nodig mag het UWV deze termijn eenmalig en eenzijdig verlengen met maximaal zes weken. Komt het UWV deze termijn niet na, dan heb je als bezwaarmaker het recht om een ingebrekestelling in te dienen en een dwangsom aan te vragen. Deze dwangsom kan oplopen tot 1.442 euro.

Waartegen maak je bezwaar bij een WGA-beslissing?

Bezwaar maken is essentieel om mogelijke fouten in het besluit van het UWV te corrigeren. Denk hierbij aan:

  • Een onjuiste vaststelling van het arbeidsongeschiktheidspercentage.
  • Het onterecht doorbelasten van een uitkering van een (ex-)medewerker.

Een pro forma bezwaar geeft inzicht in het dossier en de besluitvorming. Voor werkgevers geldt dat zij geen recht op inzage hebben in medische gegevens van de medewerker. Dit kan het lastig maken om bezwaar goed onderbouwd in te dienen. Een professioneel rechtshulpverlener of arbeidsdeskundige kan hierbij ondersteuning bieden. Zij hebben vaak wel toegang tot het dossier om dit te beoordelen.

Wat kun je doen na een beslissing op het bezwaar?

Ben je het eens met de beslissing na bezwaar? Dan kan het bezwaar worden ingetrokken. Blijf je het oneens, dan kun je het bezwaar voortzetten. In de meeste situaties zal er dan een hoorzitting worden gehouden, waarin je de gelegenheid krijgt je standpunt toe te lichten. Na de hoorzitting volgt een nieuwe beslissing. Indien de nieuwe beslissing wederom ongunstig uitvalt, bestaat de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de rechtbank.

OAZ ontzorgt bij WGA-bezwaarprocedures

Het traject rondom WGA-beschikkingen en bezwaarprocedures is complex en vraagt om juridische en inhoudelijke kennis van arbeidsongeschiktheidsregelingen en het UWV-proces. OAZ ondersteunt werkgevers bij het zicht houden op de financiële lasten van langdurig verzuim en ondersteunt bij bezwaarprocedures. Onze HR specialisten helpen niet alleen onterechte lasten te voorkomen, maar zorgen er ook voor dat het proces zorgvuldig en efficiënt verloopt.

Ondersteuning nodig? Neem contact met ons op via info@oaz.nl of bel 088 5600 700.